Small Business Server 2011 och licenser

Microsoft lanserar två nya serverar för Small Business-segmentet, SBS Standard och SBS Essentials. Essentials är en mycket intressant nykompling och Standard är i pricip samma koncept som tidigare, läs mer nedan och få svar på dina frågor kring paketering och licensiering som har gjorts om lite i SBS 2011.

SBS Standard

imageDetta är en lösning för företaget upp till 75 användare som önskar ha hela lösningen lokalt. Den installeras på en fysisk server och är baserad på Windows Server 2008R2, Exxchange 2010 och Sharepoint 2010 Foundation och ger bla följande  funktionalitet:

  • Fil- och printdelning
  • E-mail, calendar
  • Interna och externa websiter
  • Dokumenthantering
  • Distansarbete (via VPN och Webportal)

Licensmässigt så krävs dels serverlicensen samt CAL (Client Access License) för de användare eller enheter (välj det som passar bäst) som skall accessa servern. CAL finns tillgängliga i 1,5 och 20-pack, när du köper servern ingår 5st CAL.

SBS Standard finns tillgänglig nu!

SBS Essentials

image

Small Business Server Essentials är en helt ny server för det lilla företaget upp till 25 användare som kombinerar en lokal server med Microsoft’s online-tjänster i molnet. Den installeras på en fysisk server och erbjuder lokalt fil & print, backup (bl a automatisk för arbetsstationer), kontohantering mm samt integration med online-tjänsterna där man i skrivande stund får Exchange, Sharepoint, Lync och Live Meeting för det facila priset 88kr/månaden.

Licensmässigt så behövs endast serverlicensen då denna är fri från CAL:ar och ni kan ansluta upp till 25 användare direkt.

SBS Essentials finns tillgänglig första halvåret 2011.

Premium Add-On

image

Premiun Edition som fanns tidigare har utgått och nu har Microsoft löst det med en Premium Add-On istället, vilket är mycket bättre då många företag I efterhand behöver komplettera med en SQL-server för sitt affärssystem eller liknande.

Premium Add-On är precis som den heter ett tillägg till antingen SBS Standard eller SBS Essentals och innehåller en Server 2008R2 samt en SQL Server 2008R2 Standard. Den installeras på en separat fysisk server alternativt att man virtualiserar och installerar Standard eller Essentials i en virtuell instans och Add-On i en annan.

Licensmässigt krävs dels Serverlicensen samt en Premium Add-On CAL för de användare eller enheter som skall accessa SQL-servern. CAL finns tillgängliga i 1,5 och 20-pack, när du köper Add-On ingår 5st CAL.

Premium Add-On finns tillgänglig nu!

Licensexempel SBS Standard

Företaget har 30 användare varav 10 är säljare som använder säljstödsystemet som ligger på SQL-servern.

De kommer att behöva: 30st Standard CAL samt 10st Add-On CAL (med tanke på att 5st av vardera ingår köper de till 25st Standard och 5st Add-On.

Licensexempel SBS Essentials

Företaget har 18 användare varav 8 är säljare som använder säljstödsystemet som ligger på SQL-servern.

Då Essentials i sig inte kräver CAL behöver man endast 8st CAL för de användare som skall ha access till SQL på Add-On (eftersom det ingår 5st så kompletterar man med 3st).

Hoppas detta rätade ut eventuella frågetecken.

Tommy

PS, läs gärna mer på www.microsoft.com/sbs, DS

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s