Full fart på träningen… nu med bättre insikt.

Jag skrev tidigare att “för att vinna måste man vara stark och uthållig” och  nu, efter en dryg månads träning så känner jag mig redan betydligt piggare och full med energi. Nästan lite kusligt när man reflekterar över hur obemärkt förfallet kom och vilken skillnad det är efter bara en månads träning. Mentalt hjälper det onekligen till att ha ett mål att fokusera på; personligen att må bättre och professionellt att vinna över Vmware!

Första träningespassen var inte roliga… eller förresten, själva passen var det men inte dagarna efter… skönt iof att känna att man hade tränat men plågade eftersom det kändes i kroppen  som att man hade blivit duktigt mörbultad.

imageUnder det senaste passet fick jag en genomgång av Daniel som är personlig tränare på Actic i Kista. Han är grymt komptetent, trevlig och ödmjuk. Det var första gången i mitt liv jag kom i kontakt med en PT. … och det kan verkligen rekommenderas för att boosta på träningen som blir mycket effektivare när man gör rätt (!) samt att få insikt i hur kroppen och dina muskler funkar. Visste du t ex att 1kg kroppsfett innehåller 7000 kcal och att man under ett pass bränner ca 400 kcal. Detta gör att det kommer ta ca 17 pass för att bli av med ett kg fett om jag fortsätter att leva som tidigare.

En annan ovärderlig kunskap jag tillgodogjorde mig var att en portion kokt potatis innehåller 146 kcal samt genom enligt mätningen med den magiska vågen fick veta att min kropp gör av med ca 1800Kcal i vila…

Livsmedelsverkets databas: http://www7.slv.se/Naringssok/

Nu är det bara att sätta igång och räkna för att hitta en bra balans mellan daglig förbränning, träning samt rätt kost.

Tack Daniel för lektionen… och för en ny våg av träningsvärk…

Tommy

Kommentera

